Secara
umumnya e-dagang adalah model perniagaan yang mana segala aktiviti perniagaan
dijalankan sepenuhnya melalui penggunaan internet sebagai mediumnya. Aktiviti
e-dagang merangkumi penggunaan laman web bagi tujuan penjualan produk atau
perkhidmatan kepada pelanggan, melakukan pemasaran menerima bayaran melalui
internet dan pengurusan khidmat pelangan secara online. Terdapat dua jenis
perniagaan yang boleh di jalankan melalui medium internet iaitu yang berasaskan
produk fizikal, produk digital dan produk perkhidmatan. Antara kebaikan dan
keuntungan menggunakan kaedah e-dagang ialah perangkaian dan integrasi di
antara semua syarikat-syarikat yang berhubung baik dengan pembeli, penjual
ataupun penyedia perkhidmatan berkenaan. Ia memudahkan pertukaran maklumat dan
transaksi perniagaan dapat dijalankan dengan sekelip mata serta tidak
dibelenggu dengan kerenah pengisian borang-borang dan birokrasi (Majalah PC,
Mei 2006). Kebaikan e-dagang yang ketara ialah dari sudut memberi keselesaan
membeli-belah dalam ketenteraman rumah. Keadaan ini memberi peluang kepada
pembeli untuk berbincang bersama ahli keluarga sebelum membuat pembelian.
Belian yang menepati keperluan seisi keluarga adalah menjimatkan. Selain itu
e-dagang berupaya memberi maklumat yang mesra pelanggan dan terkini. Kemesraan
ini terletak kepada susun atur yang mudah untuk dilayari serta mempunyai
penerangan untuk setiap barangan dalam laman web. Maklumat yang diberi
bertujuan untuk membolehkan pengguna membuatpilihan dengan betul. Di samping
itu, e-dagang juga banyak memberikan keburukan kepada pengguna iaitu
ketersampaian kadar sesuatu barang yang perkhidmatan yang digunakan
ditempah.Perkhidmatan yang baik merupakan faktor utama pengguna menggunakan
perkhidmatan e-dagang melalui internet.Akan tetapi,barang yang ditempah
daripada pengusaha tidak akan cepat sampai kepada para pengguna.Ini menyebabkan
para penguna tidak yakin dengan e-dagang.
Dari
segi kepuasan juga,turut mempengaruhi para pengguna menggunakan perkhidmatan
e-dagang ini.Para pengguna lebih mementingkan kualiti sebenar sesuatu barangan
yang dibeli.Pengguna yang bijak tidak melihat sesuatu barangan dari segi luaran
semata-mata tanpa mengetahui kualiti sebenar barang tersebut. Contohnya,para
pengguna hanya dapat melihat katalog yang diiklankan dalam perniagaan internet.
Jelaslah, e-dagang dapat menimbulkan kesan baik dan buruk kepada para
pengguna.Sekiranya perkhidmatan e-dagang ini digunakan sebaik-baiknya akan
memberikan manfaat kepada pengguna. Akan tetapi sekiranya pengguna yang tidak
bijak menggunakan perkhidmatan ini akan menyebabkan mereka kerugian.
Malaysia
yang kini menuju ke arah negara perindustrian menjelang tahun 2020 di mana
sektor perniagaan dijangka akan menjadi penting bagi Negara. Ia bukan sahaja
merupakan sektor sokongan tetapi lebih ke arah menyediakan asas dan teknologi
bagi memastikan kejayaan pembangunan perusahaan yang lebih besar. Kepesatan
globalisasi dalam abad ke-21 adalah cabaran utama yang perlu dihadapi oleh
semua negara pada masa kini. Malaysia tidak dapat mengelak daripada menghadapi
cabaran ekonomi dan budaya yang berpunca dari globalisasi. Pembukaan pasaran
China dan India kepada ekonomi global telah mengubah dengan nyatanya
persekitaran ekonomi negara maju dan negara membangun. Secara tidak langsung,
keadaan ini memberi peluang dan cabaran yang perlu dihadapi oleh usahawan untuk
memperkembangkan perniagaannya tanpa dibatasi dengan kekangan sempadan
geografi. Keusahawanan dalam era globalisasi ini sudah semestinya akan lebih
mencabar di mana teknologi akan bertambah canggih, persaingan akan menjadi
lebih sengit dan masalah serta tuntutan pekerja juga akan bertambah kompleks.
Dunia
korporat hari ini memerlukan usahawan-usahawan yang berpengetahuan dan mampu
bertindak dengan baik dalam apa jua keadaan. Keusahawanan dalam era globalisasi
ini lebih menekankan kepada aspek teknologi maklumat dan komunikasi serta
kemudahan-kemudahan yang ditawarkan oleh teknologi masa kini dalam keusahawanan
serta kepentingan-kepentingan teknologi maklumat dan komunikasi ini kepada
usahawan untuk membentuk satu pemasaran barangan yang dikeluarkan agar lebih
berdaya maju dan menjadi produk antarabangsa yang berkualiti tinggi.
Perkataan
usahawan yang mula diperkenalkan dalam tahun 1970 iaitu semasa pelancaran Dasar
Ekonomi Baru. Bidang keusahawanan merupakan suatu bidang yang dapat menjana
pertumbuhan ekonomi negara. Sejak mula manusia mengetahui kepentingan hidup
bermasyarakat, bidang keusahawanan telah menjadi tonggak kepada pembangunan dan
pertumbuhan ekonomi sesebuah negara. Dalam menuju ke arah era globalisasi, di
Malaysia, rakyatnya tidak lagi boleh hanya bergantung kepada kerajaan untuk
menyediakan pekerjaan. Budaya pekerjaan di Malaysia sekarang lebih mengarah
kepada bekerja dengan pihak swasta atau bekerja sendiri.
Oleh
itu, setiap individu perlu bijak dalam merebut peluang terutamanya dalam bidang
perniagaan dengan menjadi usahawan yang berjaya dan dapat membangun dengan
peredaran semasa ( Majalah PC, 2006 ). Dalam usaha mencapai matlamat dan visi
syarikat, para usahawan perlu bijak mengatur langkah dan perancangan-perancangan
yang strategik dalam memasar dan mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka.
Para usahawan perlu mengikut arus semasa supaya tidak ketinggalan dalam arus
globalisasi sekarang. Jika para usahawan masih tidak mahu berganjak dari
kedudukan sedia ada maka susah untuk para usahawan itu bersaing di peringkat
global. Para usahawan tidak boleh berasa selamat dengan kedudukan syarikatnya
pada waktu sekarang dengan tidak melakukan pembaharuan terhadap cara pemasaran
dan penjualan produk atau perkhidmatannya. Para usahawan harus bersedia dengan
pelbagai ilmu teknologi maklumat untuk bersaing di peringkat global dan
mendapatkan pulangan yang lebih besar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan