Definisi
e-dagang dari sisi ahli ekonomi pula adalah merujuk kepada sesuatu alat yang
menyampaikan keinginan pembeli dan peniaga untuk mengurangkan kos sambil
menambah kualiti barangan dan meningkatkan kepantasan servis penghantaran. Dari
perspektif teknologi pula, e-dagang bermaksud penghantaran maklumat, produk,
perkhidmatan dan bayaran melalui rangkaian komputer. E-dagang dari perspektif
pemasaran pula adalah pengangkutan yang baru bagi menyediakan maklumat kepada
sesuatu target pasaran melalui cara pengiklanan, promosi dan publisiti.
Penggunaaan
terma perdagangan elektronik atau e-dagang, lebih dikenali sebagai ‘World Wide
Web’ dalam kalangan usahawan semakin popular disebabkan oleh tatacara penggunaannya
yang amat mudah dan juga turut melibatkan kos yang rendah, penghantaran
maklumat yang cekap dan cepat dan menghubungkan pengguna di serata dunia dan
secara tidak langsung turut mewujudkan sistem komunikasi secara maya. Ahli
perniagaan lazimnya mentakrifkan e-dagang sebagai satu cara untuk menjana
ekonomi. Hubungan yang dijalankan berasaskan e-dagang mengubah model perniagaan
yang lama, dan turut mengubah hubungan antara pembeli, penjual dan orang
tengah.
E-Dagang
merupakan satu metodologi perniagaan yang menggunakan perantaraan elektronik
untuk melakukan keseluruhan transaksi perniagaan. Pembekal dan pelanggan
bertemu dalam suasana virtual atau maya untuk melakukan urusniaga dengan
menggunakan teknologi Internet, digital dan lain-lain. Ini bermakna e-dagang
melupuskan sempadan dan masa. Pelanggan dapat membeli-belah pada bila-bila masa
sahaja dan di mana jua menerusi akses kepada Internet. Kaedah ini amat selesa
bagi mereka yang tidak mempunyai masa untuk pergi membeli-belah atau tidak mahu
terperangkap dalam kesesakan lalu-lintas atau berbaris di kaunter.
Pembekal
akan mendirikan gedung maya dan mempromosikan melalui laman web. Produk atau
perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan dan pengguna disenaraikan melalui
laman web masing-masing. Antara cara pengiklanan adalah dengan meletakkan
sepanduk elektronik secara berbayar atau pintar seperti penukaran sepanduk
dengan mana-mana laman web lain.
Organisasi-organisasi
lembah silikon ini biasanya akan menawarkan laman web percuma kepada pengguna
Internet di mana mereka boleh memaparkan iklan sepanduk kepada pengunjung laman
web tersebut. Dalam hal ini, pembeli atau pelanggan hanya perlu mengunjungi
mana-mana tapak web e-dagang dan membuat pemilihan produk dan perkhidmatan yang
dikehendaki. Produk yang dipilih pasti akan sampai dalam tempoh yang
ditetapkan. Konsep perniagaan ini memerlukan kepakaran teknologi maklumat yang
menggabungkan teknologi komputer dan telekomunikasi telah menghasilkan
kebangkitan dan perkembangan dalam industri teknologi maklumat ( Ang Chiew Seng, 2012).
Malaysia
telah muncul ke hadapan dalam bidang ini dengan munculnya Koridor Raya
Multimedia (MSC). E-dagang secara drastik telah mengubah cara bagaimana
perniagaan dan perdagangan dijalankan sekarang dan pada masa hadapan. Ianya
dikuasai oleh maklumat (marketspace) dan amat berbeza dari ekonomi fizikal yang
menjadi amalan biasa sebelum ini. Ini bermakna e-dagang secara amnya merangkumi
aktiviti-aktiviti ekonomi melalui elektronik dan melangkau semua transaksi yang
berasaskan kepada kertas. Satu aspek penting dalam menentukan kejayaan e-dagang
adalah banyak bergantung kepada keyakinan dan kepercayaan peniaga dan pengguna. Kemunculan perniagaan e-dagang sebenarnya
banyak didorong oleh perkembangan pesat dalam bidang teknologi maklumat. Selain
itu, masalah-masalah yang wujud dalam perniagaan berbentuk konvensional turut
membantu perkembangan e-dagang. Dilema utama dalam aktiviti perdagangan sejak
dahulu ialah jarak yang jauh. Untuk mengembangkan perniagaannya, pembekal
perkhidmatan perlu meluaskan pasarannya yang akan melibatkan kos yang banyak
seperti pengangkutan, penyelenggaraan dan sebagainya.
Di
samping itu faktor waktu juga perlu diambil kira, lebih-lebih lagi jika
melibatkan perdangangan antarabangsa di antara negara yang berbeza zon waktunya.
Ini sudah tentu merumitkan bagi mereka berurusan. e- Dagang atau kini lebih
popular dengan istilah dotcom merupakan satu alat atau mekanisma yang akan
membantu pembekal perkhidmatan dan produk menyelesaikan masalah ini. e-Dagang
merupakan satu kaedah transaksi elektronik maya tanpa sempadan jarak atau
waktu. Dalam suasana maya, organisasi dapat menubuhkan pejabat maya yang dapat
dikunjungi oleh pelanggan pada bila-bila masa sahaja. Contohnya seorang penjual
buku, cenderamata, memorablia dll dapat mendirikan gedungnya menerusi laman web
selaku pejabat maya. Ini merupakan satu metodoloji perdagangan yang sangat
ideal dan mempunyai potensi besar untuk dikembangkan.
Kebanyakan
raja perniagaan e-dagang ini bermula secara sederhana. Yahoo! Inc. contohnya sewaktu memulakan operasinya hanya mempunyai
12 orang pekerja dengan ruang pejabat yang sempit dan tidak berhawa dingin.
Tetapi, dalam masa dua tahun selepas penubuhannya, ia mempunyai kakitangan di
seluruh dunia dengan pendapatan bernilai berbillion-billion dollar sehingga
mereka dapat menguasai kepentingan dalam Geocities,
iaitu sebuah pelayan web yang terkenal dalam kalangan komunitinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan