Secara
keseluruhannya, konsep perniagaan e-dagang telah mencetuskan satu fenomena
baharu dalam dunia perniagaan, bukan sahaja di Malaysia, tetapi di seluruh
dunia. Perniagaan yang berlandaskan kepada perkembangan pesat dalam industri
teknologi maklumat ini telah memberikan impak yang cukup baik terhadap
perkembangan pesat dalam bidang perniagaan. Boleh dikatakan perubahan dalam
industri IT adalah yang paling pantas sejak bermulanya revolusi perindustrian
pada abad ke-19 dahulu. Industri IT adalah dinamik sekali apabila ia mengambil
masa kurang daripada 20 tahun untuk berkembang. Bersama-sama industri IT ini
adalah perdagangan elektronik atau e-dagang yang memberi impak cukup besar dalam
bidang perniagaan. Organisasi gergasi antarabangsa terutamanya yang berada di
lembah silikon telah mencatat pulangan berbilion dollar melalui e-dagang.
Perdagangan
Elektronik, juga dipanggil E-dagang atau dalam bahasa Inggerisnya Electronic Commerce (EC) adalah sebuah
sistem perniagaan dan jual beli yang banyak menggunakan kemudahan teknologi
maklumat terutama telekomunikasi canggih sehingga dapat melindungi dan
memuaskan pengguna-penggunanya iaiitu yang terdiri daripada penjual, pembeli
dan pihak-pihak yang ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat kad
kredit, pengeluar sijil pengesahan digital dan lain-lain lagi. Kebelakangan ini, ianya banyak menggunakan Internet khususnya
Web untuk mengadakan satu rangkaian yang
menyatukan pelanggan, penjual dan pihak-pihak ketiga dalam satu persekitaran
elektronik yang selamat untuk semua pihak dan boleh dipercayai. Usahawan harus
bersedia mengikut rentak ekonomi masa kini, jika para usahawan itu ingin
mendahului pesaing pada masa depan. Ilmu pengetahuan dan kemahiran sahaja akan
menentukan survival usahawan dalam dunia perniagaan pada alaf milenium kini.
Seharusnya para usahawan bersedia selengkapnya dalam menghadapi perubahan dunia
perniagaan yang memasuki era globalisasi di samping perubahan daripada peningkatan
dalam industri yang rata-rata berasaskan teknologi maklumat. Semakin hari
semakin banyak produk melimpahi pasaran, jadi pengeluar berkehendakkan suatu
pendekatan yang tangkas bagi memenuhi sasaran pasaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan