Jika
halangan utama bagi seseorang usahawan menjalankan perniagaan di bandar (untuk
peluang pasaran yang lebih luas) ialah kadar sewa bangunan yang tinggi, maka
dengan e-dagang masalah itu tidak wujud lagi. Dengan menempatkan perniagaan di
sebuah pelayan web utama, mereka telah menempatkan diri secara global. Ini
kerana teknologi web membolehkan ia diakses dari mana-mana tempat sekalipun.
Apa yang menarik lagi ialah kosnya secara relatif adalah amat kecil. Contohnya
untuk menempatkan perniagaan produk/perkhidmatan di pelayan web Yahoo Geocities atau Fortunecity, dua buah pelayan web yang
mempunyai komuniti berjuta-juta pengguna Internet anda hanya perlu membayar
lebih kurang RM100-150 sebulan. Potensi pasaran usahawan ialah kesemua komuniti
Yahoo Geocities, Fortunecity khususnya dan pengguna Internet amnya. Selain itu
usahawan turut ditawarkan khidmat penyelenggaraan perniagaan maya mereka.
Perkembangan
yang pesat dalam IT telah mendorong beberapa firma korporat tempatan untuk
membangunkan e-dagang. Ini dapat dilihat daripada usaha firma-firma ini
mendirikan mendirikan tapak-tapak web yang menyokong platform e-dagang. Antara pelopornya ialah Hitechniaga Sdn.Bhd. melalui kerjasama Microsoft Corp. telah
membangunkan tapak web Mybiz. Tapak
web ini dibangunkan khusus untuk syarikat bertaraf IKS (Industri Kecil dan
Sederhana) mendirikan perniagaan di Internet. Selain itu syarikat Mytex Solutions Sdn. Bhd. sebuah
syarikat yang mencipta dan mempamerkan halaman web telah memperkenalkan pakej
'ringgit sehari' untuk perniagaan tempatan. Pakej ini ditawarkan kepada sesiapa
sahaja terutama daripada IKS untuk mempamerkan produk dan perkhidmatan mereka
melalui laman web sendiri. Selain itu Kumpulan Renong juga telah melibatkan
diri secara aktif dalam pelaburan jangkapanjang yang amat menguntungkan ramai
usahawan yang terlibat samada kecil mahupun besar. Di papan-papan utama BSKL
juga menunjukkan potensi yang amat memberangsangkan terhadap apa yang dikenali
sebagai 'saham teknologi' atau 'saham IT' atau 'saham internet'. Di samping
organisasi korporat tempatan, firma/organisasi gergasi/bluechip asing ternyata
turut berminat untuk mengembangkan e-dagang di Malaysia. Di Malaysia. Microsoft Corp. umpamanya sudah
mengumumkan komitmen mereka untuk membantu pengusaha kecil agar dapat
melibatkan diri dalam e-dagang. Syarikat ini telah pun mengadakan usaha sama
dengan TMNet (lihat msn.com.my), GHL Technologies, Hitechniaga, Sunway Technologies dan Silicon
Communication dalam membangunkan persekitaran e-dagang berasaskan pelantar
teknologinya ( Lee Fong Yeaw, 2013 ).
Usaha
kerajaan menerusi cetusan idea YAB Perdana Menteri Malaysia dalam menggalakkan
penyertaan industri tempatan dalam E-dagang memang tidak dapat dapat disangkal
lagi. ni dapat dilihat daripada Pelan Utama E-Dagang Negara dan Rangka Kerja
E-Dagang Negara yang diketengahkan semasa mesyuarat Panel Penasihat
Antarabangsa (IAP) MSC di Cyberjaya yang melibatkan Microsoft, Lotus, Apple
dll. Rangka kerja tersebut meliputi tiga prinsip panduan dan empat pendekatan
yang strategik. Prinsipnya meliputi kerjasama pihak kerajaan, perniagaan dan komuniti,
pengiktarafan ciri e-dagang tanpa semapadan dan penciptaan peluang untuk negara
memperolehi manfaat daripada inisiatif tersebut.
Pendekatan
strategik pula meliputi amanah dan keyakinan terhadap e-dagang, memperbaiki
rangka kerja undang-undang dan peraturan,memperkukuhkan infrastruktur dan
sokongan logistik untuk e-dagang, disamping mengoptimakan ekonomi dan faedah
sosial. Pelan utama e-dagang negara pula terdiri daripada program dan projek
khas yang meliputi tujuh kawasan untuk mencerna inovasi, meningkatkan akses
pasaran, memacu pembangunan kreatif, perlindungan harta intelektual, pengedaran
atau portal mengukuhkan identiti jenama dan antara muka perkhidmatan. .Inilah
di antara intipati dalam rangka kerja dan pelan utama e-dagang negara yang
diharapkan dapat menjana ke arah perkembangan e-dagang Di Malaysia. Usaha
kerajaan ini tidak dapat di pandang remeh memandangkan rancangan ekonomi yang
dijalankan oleh kerajaan sebelum ini telah mencapai kejayaan. Para pengusaha
tempatan seharusnya tidak ragu-ragu lagi untuk turut terlibat dalam e-dagang
berdasarkan peranan kerajaan yang begitu aktif untuk membangunkannya ( Berita
Harian, 2013 ).
Selain
itu, pelbagai skim atau geran yang telah disiapkan untuk penyelidikan dan
pembangunan, bantuan usahawan (termasuk latihan dan pemindahan teknologi) oleh
agensi-agensi yang terlibat secara langsung dengan MSC. Projek MSC memberikan kesan yang kuat dalam pembangunan
e-dagang. Melalui salah satu aplikasi utamanya iaitu pemasaran tanpa sempadan
yang relevan dengan e-dagang. Pembukaan Bandar raya pintar iaitu Cyberjaya juga
turut mempengaruhi perkembangan e-dagang. Masyarakat di bandar ini akan
menggunakan sepenuhnya kemudahan dunia IT dan e-dagang di samping
aplikasi-aplikasi utama serta pecahan
dan perinciannya yang lain.
E-dagang
semakin meluas digunakan dalam kalangan masyarakat Internet terutama di
negara-negara barat mulai pada pertengahan tahun 1990an. Malah, e-dagang sekarang ini diakui oleh
syarikat-syarikat antarabangsa dan pakar-pakar pemasaran sebagai satu sektor
perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan lagi dan menjadi satu
alternatif wajib untuk apa jua jenis perniagaan yang ingin diperluaskan ke peringkat antarabangsa. Salah satu
kebaikan dan keuntungan daripada menggunakan kaedah e-dagang ini ialah
perangkaian dan integrasi di antara semua syarikat-syarikat yang berhubung baik
sebagai pembeli, penjual ataupun penyedia perkhidmatan yang berkenaan.
Dengan
cara ini pertukaran maklumat dan transaksi perniagaan dapat dijalankan daam
sekelip mata yang dahulunya mungkin dibelenggu oleh karenah mengisi
borang-borang kertas dan birokrasi. Hal ini mendorong perkembangan dan kemajuan
e-dagang sendiri sebagai sebuah entiti perniagaan yang moden.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan