Kepentingan e-dagang dalam perniagaan

Kosep perniagaan e-dagang sebenarnya amat penting dalam memodenkan lagi dunia perniagaan. Perniagaan ini mampu melahirkan jumlah usahawan dan seterusnya menyemarakkan lagi dunia perniagaan. E-dagang dapat diklasifikasikan kepada dua kategori kunci iaitu di antara perniagaan dan perniagaan dan di antara perniagaan dengan pengguna. E-Dagang di antara perniagaan dan perniagaan melibatkan transaksi di antara dua atau lebih syarikat. Biasanya ia melibatkan di antara pembekal dan organisasi penjual dan pemasar. Contohnya sebuah kilang pengeluar atau pencetak buku akan berurusan dengan sebuah gedung buku.
Jenis E-Dagang yang kedua pula melibatkan penjual dengan pengguna akhir sesuatu produk. Contohnya gedung buku menjual produknya kepada pengguna melalui E-Dagang. E-Dagang merupakan satu bentuk perniagaan yang semakin berkembang di seluruh dunia. Ini adalah disebabkan peningkatan yang ketara dalam Teknologi Maklumat (IT) di mana ia bertindak sebagai penyokong utama e-dagang. Intelligent Quest's World Wide Online Tracking Service, sebuah badan penyelidikan antarabangsa melaporkan bahawa 12% daripada pengguna Internet terlibat dalam e-dagang. Sementara itu, menurut Computer Intelligence pula sebanyak 2% daripada 4.8 juta perniagaan berkomputer diseluruh dunia menggunakan e-dagang untuk menjalankan semua atau sebahagian daripada transaksi perniagaan.
Ini menunjukkan peningakatan yang amat ketara dalam masa beberapa tahun sahaja. Perangkaan terkini menyatakan bahawa pengguna Internet telah meningkat kepada 200 juta melalui sambungan dail terus dan 17 juta pengguna melalui sambungan tetap. Di Asia Pasifik termasuk Jepun penggunaan Internet telah meningkat kepada anggaran 25 juta pada tahun 2000. Peningkatan ini adalah 150% berbanding tahun 1997 sebanyak 10 juta pengguna. Kecenderungan trend menunjukkan penggunaan ini berkait secara langsung dengan e-dagang. Dari segi pendapatan pula, E-Dagang mencatat perolehan sebanyak US$31 juta di Amerika sahaja pada tahun 1998. Jumlah ini dijangka meningkat kepada US$183 juta pada tahun 2003 iaitu peningkatan sebanyak 500%.
E-dagang semakin meluas digunakan di kalangan masyarakat Internet terutama di negara-negara barat mulai pada pertengahan tahun 1990an.  Malah e-dagang sekarang ini diakui oleh syarikat-syarikat antarabangsa dan pakar-pakar pemasaran sebagai satu sektor perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan lagi dan menjadi satu alternatif wajib untuk apa jua jenis perniagaan yang ingin pergi ke peringkat antarabangsa. Salah satu kebaikan dan keuntungan daripada menggunakan kaedah e-dagang ini ialah perangkaian dan integrasi di antara semua syarikat-syarikat yang berhubung baik sebagai pembeli, penjual ataupun penyedia perkhidmatan yang berkenaan. Dengan cara ini pertukaran maklumat dan transaksi perniagaan dapat dijalankan daam sekelip mata yang dahulunya mungkin dibelenggu oleh karenah mengisian borang-borang kertas dan birokrasi. Secara idealnya semua ini dapat dijalankan dengan efisyen oleh semua pihak yang terlibat dalam rangkaian e-dagang itu dan tidak dibelenggu oleh isu-isu ketidakserasian (incompatibility) atau piawaian (standard) teknologi dan telekomunikasi yang tidak serupa.  Ini telah ditawarkan oleh teknologi Internet yang menggunakan protokol telekomunikasinya yang dipanggil TCP/IP yang telah diterima pakai sebagai satu piawaian yang membolehkan sebarang pelantar (platform) komputer dapat saling berhubung dan bertukar maklumat dengan mudah.  Pengguna Web juga dapat berinteraksi dengan dunia Web dengan mudah dengan hanya menggunakan sebuah perisian pelayar Web (Web browser) seperti Netscape Navigator, Internet Explorer dan lain-lain lagi.

Penggunaan e-dagang oleh sesebuah syarikat itu juga dapat membantu mengintegrasikan semua bahagian dalaman syarikat tersebut dengan sesebuah transaksi perniagaan itu untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada pelanggan.  Sebagai contohnya apabila pelanggan membuat tempahan pembelian menerusi e-dagang, tempahan tersebut boleh dengan serta merta dihantar kepada beberapa bahagian dalaman yang berkenaan seperti bahagian penjualan, bahagian logistik dan bahagian pembuatan.  Dengan ini pengkoordinasian dalaman untuk memenuhi pesanan tersebut akan menjadi lebih efisyen. E-dagang sebenarnya terdiri daripada beberapa komponen yang mempunyai ciri-ciri dan fungsinya yang tersendiri sebagai contohnya Pertukaran Data Elektronik atau Electronic Data Interchange (EDI), Internet, pensijilan digital, tandatangan digital, wang digital, Electronic Funds Transfer , Electronic Catalogs, Intranets, Kod Bar dan lain-lain lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan